Jak se stát pilotem?

V minulém článku jsme se zabývali historií a vývojem létání. Dnes si přiblížíme proudový motor a také se dozvíte, jak se stát pilotem.

Proudový motor a konstrukční materiály

Motor, který se používá při konstrukci letadel se nazývá proudový. Funguje na principu Newtonova zákona o akci a reakci. Spaliny, které vychází z motoru, působí silou opačným směrem na motor a ten tím tak ženou kupředu. Proudový motor byl vynalezen ve 30. letech 20. století. Jako konstrukční materiály pro letadla se dnes používají kovové slitiny využívající vlastnosti hliníku a titanu. Letadla jsou tak lehká, pevná, tepelně stabilní a nepodléhají korozi.

Nejprve vymezíme rozdíl mezi letadlem a letounem. Ačkoliv se obě slova běžně používají jako synonyma, nejsou jimi. Letadlo je dopravním prostředkem, který se pohybuje ve vzduchu. Letoun je motorové letadlo těžší vzduchu bez další specifikace, zatímco letadlo je vždy dopravním prostředkem. Platí tedy, že všechna letadla jsou letouny, ale ne naopak.

Pilot musí projít přísnou lékařskou prohlídkou

Stát se pilotem může každý, kdo dosáhne určitého věku (pilotem ultra lehkých letadel se můžete stát už od patnácti let a pro ostatní typy letadel musíte být plnoletí) a projde lékařskou prohlídkou. Tu absolvujete v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze. Součástí prohlídky jsou nejen tělesné, ale i psychologické testy. Je jasné, že létání nebude levným koníčkem. Cena vstupní prohlídky se pohybuje kolem osmi až deseti tisíc.

Pokud projdete prohlídkou, můžete si vybrat leteckou školu. Po celé České republice se najde dost míst, kde můžete pilotní kurzy absolvovat. Záleží také na tom, jestli budete chtít být pilotem jen pro své potěšení – tedy soukromým, a nebo jestli se létáním budete chtít živit a stát se tedy profesionálním pilotem.

Praxe i teorie

Můžete se stát pilotem dopravního letadla, pilotem vrtulníku nebo ultra lehkých letadel.

Samotný letecký výcvik má teoretickou a praktickou část. Takže než se pustíte do oblak, budete se o létání něco muset naučit a hlavně to pak umět použít v praxi.

Kurz, který vás připraví na to, abyste se mohli stát soukromým pilotem letounů, vyjde kolem sto dvaceti tisíc a výše. Kurz, po kterém se stanete soukromým pilotem vrtulníků vyjde na tři sta tisíc. Licenci dopravního pilota pak můžete získat až po absolvování kurzu soukromého pilota a vyjde už na něco kolem čtvrt milionu.

Přečtěte si více o adrenalinových zážitcích!