Vzhůru do oblak – historie a vývoj létání

Touha létat je starší než lidstvo samo. Než se ale člověku podařilo vzlétnout, urazil dlouhou cestu, plnou neúspěšných pokusů, zranění a úmrtí. V jedenáctém století se ale vývoj letadel posunul o něco kupředu, byl totiž sestrojen první kluzák. Až v osmnáctém století byl ale  pochopen princip vztlaku a tak se létání mohlo pomalu stát součástí lidských životů.

Láká vás adrenalin? Přečtěte si více o tandemových seskocích padákem!

V jedenáctém století benediktinský mnich sestrojil první funkční kluzák. Za zmínku určitě také stojí, že dobu předběhl i Leonardo da Vinci, který se již ve své době zajímal o konstrukce letových vozů.

Daniel Bernoulli

Zásadní posun přišel ale až v roce 1738 s člověkem jménem Daniel Bernoulli. Tento švýcarský matematik přišel na to, jak funguje vztlak. V podstatě jde o to, že plyny a kapaliny pohybující se rychleji než ty ostatní vytváří menší tlak, než ty, které se pohybují pomaleji. V praxi to jednoduše funguje tak, že nad křídlem je menší tlak než pod ním. A právě tento rozdíl se nazývá vztlak. Pochopení tohoto principu dalo podnět ke vzniku křídla v podobě, jaké ho prakticky známe do dnes.

Informujte se o adrenalinových zážitcích a dárcích!

Bratři Wrightové

Konstrukce letadel začínala v devatenáctém století jednoduchými kluzáky. První letadlo vzniklo v devadesátých letech devatenáctého století, kdy bratři Wrightové zkonstruovali křídlo, které umožňovalo let. Problém, jak dostat do vzduchu těleso těžší vzduch sám, vyřešili konstruktéři lehkým motorem. Ten poháněl vrtuli, která byla složena z několika listů, ty tvarem zase připomínaly křídla. První let byl bratry uskutečněn v roce 1903. Let trval dvanáct sekund a stroj při něm uletěl vzdálenost třicet šest metrů. Podobný princip konstrukce letadla, jako použili bratři Wrightové, se používal až do dnes. V současnosti jsou jiné použité materiály a proudové motory, které vznikly ve čtyřicátých letech dvacátého století.

Hledáte tipy na dárky k narozeninám? Podívejte se sem!